نوشته های وبلاگ

نهضت های هنری و معماری موثر در (گرایشهای امروزی)

نهضت های هنری و معماری موثر در (گرایشهای امروزی)




نهضت های هنری و معماری نام مطلبی ست که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. نهضت اکسپرسیونیسم در واکنش به تحولات جوامع صنعتی به وجود آمد.
اکسپرسیون نیز گرایشی فردی یا شخصی بود .

 

هنرمند به بیان احساسات درونی خویش در قبال ویژگی های تازه عصر صنعت می پرداخت و اغلب نیز آن را رد می کرد.
نزدیکترین گرایش ها به اکسپرسیون جنبش هنر نو و کارهای اورتا بود.
جنبه فردی و انگیزه های فردی در این نهضت از ویژگی های بارز آن است.

نهضت های هنری و معماری :

  • _ کوبیسم Cubism
  • _ فوتوریسم Futurism
  • _ کنستروکتیویسم Constructivism
  • _ دستیل De stijl
  • _ اکسپرسیونیسم Expressionism

_ پل سزان

«تمام فرم های طبیعت به استوانه و کره و مخروط قابل تجزیه هستند.»
همین اندیشه موجب نهضتی به نام کوبیسم شد.
در میان معماران بیش از همه کوربوزیه از این سبک تأثیر پذیرفت.

_ کوربوزیه مجله روح نو

«همه چیز کره و استوانه است»

در عرصه هنر بیش از همه پیکاسو و براک این نهضت را پیش بردند.
این مفهوم که تمام فرم های طبیعت به فرم های ساده هندسی قابل تجزیه اند در آثار پیکاسو پیامدی داشت که معنایش نفی نقطه دید ثابت در مشاهده اشیا و فرم ها و تجسم و تصویر آنهاست .

این کار بر مبنای استفاده از حجم های ساده به کار گرفته می شد.
درهم شکستن تجزیه فضا و ترکیب دوباره آنها.

معماری مدرن:

شکستن فضاها ی برونی ساختمان و ترکیب دوباره آنها معماری بنا به ماهیت خود مرکب از مکعب هاست

برنو زوی شکستن احجام و فضاهای معماری یا به اصطلاح خود شکستن جعبه را breaking the box را به عنوان یکی از اصول هفت گانه معماری مدرن بر شمرد.

نباید تمام عملکرد های ساختمان را در یک مکعب مستطیل پنهان کرد.
این مسأله حتی در کارهای نقاشی کوربوزیه هم قبل از طرح های معماری او مشهود است.

میس وندروهه نیز از این سبک پیروی می کرد.

پیامد دیگر کوبیسم در آثار کوربوزیه تندیس گرایی او بود و نیز تحرک و عدم آرامش نما که تقریبا در همه آثار وی دیده می شود.

تندیس گرایی ۱۹۵۰:بروتالیسم در معماری

سومین پیامد کوبیسم در کارها با حذف یک نقطه دید عامل زمان را به معماری افزود.

وارد شدن بعد زمان در معماری

کوبیسم با برهم زدن اساس پرسپکتیو عهد رنسانس و ارزش های هنری همراه با آن انگیزه هایی بس قوی در دگرگونی مسائل معماری به وجود آورد.

_ فوتوریسـم

انقلابی ترین نگرش نسبت به جهان مدرن و مقتضیات و خصوصیات آن در جنبش فوتوریسم در ایتالیا پیش از جنگ جهانی اول بود.

خواستار جهانی بودند که یکسره خود را با شرایط جدید به وجود آمده در اثر انقلاب صنعتی و ظهور تکنولوژی جدید تطبیق دهد.

در سال ۱۹۰۹ در روزنامه فیگارو پاریس منشور فوتوریسم را منتشر می کند.
« ما تأکید می کنیم که زیبایی جهان توسط زیبایی جدیدی به نام سرعت غنای فزون تری یافته است.»

بعد از پیوستن معمارجوان به نام سانت الیا به این جنبش و انتشار منشور در سال ۱۹۱۴ سبک فوتوریسم رسما وارد معماری شد.

«ما دیگر مردان کلیساهای بزرگ و قصرها و تریبون ها نیستیم، ما مردان هتل های بزرگ ایستگاههای راه آهن، خیابان های وسیع بنادر عظیم، بازارهای سرپوشیده و رواق های روشن هستیم.

خانه ساخته شده با بتن و شیشه و آهن و عاری از نقاشی و مجسمه و غنی به سبب زیبایی خطوط و برجستگی هایش. آسانسورها.
بیایید بناهای تاریخی ، پیاده رو ها و پاساژها را واژگون کنیم بیایید خیابان ها و میدان ها را پایین ببریم و سطح شهر را بالا بیاوریم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *